Definiera varumärkets personlighet och etablera en onlinenärvaro

Socially Responsible Brands in 2008

Vad är det vi vill uppnå? Hur önskar vi bli betraktade? Vad står vi för? Vad är våra grundläggande värderingar?

Det här är några av de frågor som är viktiga att ställa sig när man ska etablera en närvaro online och definiera varumärkets eller företagets personlighet. Det gäller att ha kontroll och noggrant förbereda det intryck man vill ge andra när de antingen ramlar över eller söker upp din profil(er).

En viktig princip att hålla i minnet är ”less is more”, det vill säga sök inflytande och riktning genom minimalism. En annan sak som är nödvändig att komma ihåg är att användarnamn är viktiga för att etablera onlineidentiteter. Det finns flera olika strategier att fundera på: företaget, produkterna och de personliga märken som representerar dem i de olika nätverken. Vem vill du vara? Hur vill du definieras av de olika grupper som du önskar knyta förbindelse med över en längre tid?

Du behöver definiera:

  • Grundläggande värderingar – viktigt att dessa är genomgående likadana överallt.
  • Hörnstenar – vad är det som är unikt för ditt varumärke eller företag som folk behöver känna till just nu.
  • Löften – vad är verksamhetens uppdrag.
  • Varumärkets egenskaper och ambitioner – vad symboliserar märket, vilka attribut önskar vi att det ska inbegripa.
  • Möjligheter – att både vara inkomstbringande och växa och samtidigt hålla kvar ambitionen att utvecklas till en mer och mer kundfokuserad partner.
  • Kultur – i den här bemärkelsen en viss grupps uppfattning, sociala sammansättning och väsentliga egenskaper.
  • Personlighet – det är nödvändigt att fundera över, gå igenom och forma de delar du vill illustrera och visa fram. Det är kombinationen av dessa egenskaper som utgör det unika varumärkets eller företagets personlighet.

Tänk på att i slutänden är det inte du som bestämmer hur ditt varumärke ska tolkas, beskrivas eller vad det symboliserar. Det du säger om ditt märke eller företag är en sak. Det viktiga är vad din publik hör om det, hur de delar historier och hur du använder dessa insikter.

När vi ska etablera vår onlinenärvaro gäller det att förstå att varje nätverk har sin egen kultur. Den bestäms av nätverkets Terms of Service, teknologi och av de människor som är med och producerar och delar innehåll – som interagerar med varandra.

Vad du behöver upptäcka är:

  • De sociala nätverken.
  • Människorna som länkas samman genom gemensamma intressen, vilka är relevanta för ditt företag.
  • Keywords (nyckelord) som ofta används av användarna i nätverket.
  • Hur man går tillväga för att upptäcka och dela information.
  • Influenser från andra nätverk.
  • Inflytelserika röster och hur de formar förbindelser.
  • Nätverkets personlighet.
  • Hur trådar (threads), memes och liknande känslor och attityder ser ut i nätverket.
  • Språket hos de inblandade.
  • Den dominerande kulturen inom nätverket och din eventuella plats däri.
  • Verktygen folk använder för att kommunicera med och runt nätverket.

En av de viktiga processerna är att upptäcka de röster som definierar och styr din marknad. Man behöver inte synas och delta överallt utan där uppenbara kunder och framtida möjligheter finns och är aktiva.

Kom också ihåg att bara för att du bygger sidor, profiler, etc. innebär det inte att kunderna kommer. Du måste börja med att rekrytera. Finn dem och ta dem till dig. Eller delta där de befinner sig. Försäkra dig om att de kan hitta dig.

Vem som helst kan skapa konton i sociala nätverk. Utmaningen ligger i att göra stort intryck. Verktygen är bara förlängningar av dig själv och din kunnighet och kreativitet. Allt börjar med ett djupt engagemang i varumärket du representerar  – kulturen, personligheten, människorna, möjligheterna. Minns att det du representerar och personifierar ska bli till en harmonisk helhet!

 

Det här blogginlägget publicerades första gången 2011 på bloggen engaginsocialmedia.wordpress.com.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s