Mänskligt beteende på den sociala webben

Vi upplever de etablerade kontakterna inom sociala nätverk som symboler för relationer mellan människor. Därför betraktar vi antalet vänner och följeslagare som en mätsticka för auktoriet och populäritet.

About @briansolis

Solis skriver att undersökningar visar att folk interagerar med dem som är betydelsefulla och som återgäldar ett meddelande, följande (follow), vänerbjudande, osv. Däremot bryr de sig inte om de virala* möjligheterna i sociala objekt.

Till syvende och sist måste det existera ett emotionellt och intellektuellt band även mellan redan etablerade och fungerande relationer.

Det handlar också om att människor söker svar, inte nödvändigtvis vänner. Vi söker därför nätverk där vi kan lära, dela och bidra. Och vi använder verktygen, kanalerna och nätverken för att ta kontakt med varandra.

* Med viral menas: sprida information eller något till exempel en video väldigt snabbt, genom att göra den sådan att den sannolikt förs vidare från person till person på ett elektroniskt sätt. Solis påpekar dock att man bör komma ihåg att det inte är informationen, videon, etcetera som är viral utan att det är människor som gör något viralt. Ingenting blir alltså viralt utan förberedelser och arrangemang blandat med lite tur.

 

Det här blogginlägget publicerade jag första gången 2011 i bloggen engageinsocialmedia.wordpress.com.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s