…Och så en liten närmare titt på några saker

Vilka plattformar du väljer blir delvis ett val utifrån din verksamhet. Alla har de olika kultur och inbördes regler, men sättet att uppträda och förhålla sig (Känslorna) bör vara genomgående i alla sociala nätverk.

För att gå lite djupare i fenomenen har jag valt att beskriva ett par plattformar och några kanaler som jag tycker förtjänar extra uppmärksamhet i de här processerna. Jag kunde ha valt flera andra också, och du kanske skulle välja helt andra i det universum som utgör den sociala webben!

TWITTER

Twitter hör till kategorin microcommunities (mikrogemenskaper) eller mikronätverk och faller ibland även in under mikrobloggar. Fler länkar delas inom dessa än inom några andra nätverk. Twitter har inneburit att företag har tvingats inse att onlinekonversationer är något på stark frammarsch – något man måste förhålla sig till och delta i. Något att ta på allvar!

Det framgångsrika bakom den här typen av kommunikation, skriver Solis, är att dialogen är mänsklig. Konsumenternas upplevelse är att de möter ”riktiga människor”.

Solis ger en mängd tips för hur man som företagare kan använda Twitter, till exempel som en kundtjänst i realtid, för orderhantering, förmedla information, personalrekrytering, berätta om kommande tillställningar, dela kunskaper och insikter. Hela tiden handlar det om en villighet att dela och erbjuda hjälp!

På Twitter har man ett begränsat antal nedslag (140, tror jag) på sig att uttrycka vad man vill säga. Ofta delar man länkar och för att de ska få plats gäller att använda någon av alla de URL-förkortare (URL-shorteners) som finns, bit.ly, ow.ly, TinyURL, och så vidare. Flera av dem använder Twitter som inloggning. I de här mikronätverken handlar det alltså om less is more, att uttrycka sig kort och koncist, klart och tydligt och samtidigt hela tiden komma ihåg det där med empati, artighet, trovärdighet, etcetera.

Twitter är perfekt för statusuppdateringar. Det är enklare att skriva några rader varje dag än att skriva ett blogginlägg. Solis kallar den här sortens uppdaterande för the Statusphere (statusfären). Med statusphere menar han vilket nätverk som helst där ditt inlägg har som syfte att svara på frågor relaterade till någon aktivitet eller fundering. Idén är enkel, menar han: Skriv ett kort inlägg och klicka på uppdatera. Statusfären är extra viktig för varumärken och företag eftersom det handlar om att fånga uppmärksamhet och fokus i den strida ström av information som står att finna. Och genomgående är det förstås viktigt att använda statusfären för att öka medvetenheten och bygga relationer med dem som delar intresse för informationen, produkterna och tjänsterna.

Brian Solis och Jess3 har skapat the twitterverse

Twitter är ett av de bästa exemplen på realtidswebb (real-time web) med sin Twitter Search. I realtidssökmotorer (real-time search engines) som till exempel Collecta, Topsy och OneRiot syns innehållet i samma stund som det laddas upp, oavsett om det är på en webbsajt, blogg eller något annat nätverk, Twitter inkluderat.

På Twitter använder man ofta #hashtags. Det är ett effektivt verktyg och # betyder själva ämnet man twittrar om. Ordet man sätter efter # är taggen, ett nyckelord som innehåller information. Användarna förstår ämnet och kan söka efter det. #hashtags är perfekta för allt som gör det enklare att sortera och hitta information. Man kan även till exempel forma grupper eller uttrycka sinnestillstånd, tankar och så vidare med hjälp av #hashtags. Vissa verktyg söker efter #-tecknet och gör orden trendiga. Ifall du twittrar om ett visst ämne kan andra hitta dig via trendsökmotorer. Eftersom uttrymmet är litet är det en bra sak att använda förkortningar, men utan att förlora tydligheten. Man ska också behålla en #hashtag när man svarar på någon annans meddelande, eftersom tweeten annars blir ointressant och inte går att söka längre.

På Twitter fungerar backchannel-konceptet (konversationer som händer utanför det offentliga, till exempel privata meddelanden) genom DM (Direct Messages – direkta meddelanden).

Tidsaspekten är också intressant, det gäller för övrigt för inlägg i andra sociala medier också. När ska man posta intressant material? Solis skriver att uppdateringar som publiceras tidigt en måndagsmorgon får större uppmärksamhet än de som publiceras mitt på dagen en onsdag. Det kan därför vara bra att ha kontroll på aktiviteten direkt efter att du har publicerat ett inlägg, för att spåra svar, delningar och antalet tittar. På så sätt kan du upptäcka bra tider att dela innehåll med dina olika grupper (communities).

BLOGGAR


Bloggens syfte är att visa fram expertis, dela visioner, lyssna till konsumenter, besvara dem, berätta om framsteg och förbättringar, hålla koll på relevanta marknader och trendinformation, vara värd för olika dialoger som vidareutvecklar företagets värden och principer. Detta kräver kontinuitet, en känsla och en röst som läsaren kan känna sig bekväm med och få kontakt med.

Solis påpekar att bloggar är helt värdelösa och leder bara till konsumenternas irritation när de används som en företagsplattform för marknadsföring, försäljningsargument och för att sända reklammeddelanden.

Ansvaret ligger i att öka interaktionen och samarbetet mellan dig, dina likasinnade (peers), dina kunder och eventuellt framtida intressenter.

Frågor att ställa: Vad är syftet? Hur kan jag hjälpa till att lösa problem? Vad skulle läsaren ta bort från bloggen? Varför skulle någon länka tillbaka till bloggen?

Via bloggen kan du skapa broar genom att till exempel komma med relaterad information på ett diskret, sympatiskt och samarbetsvilligt sätt till dem som söker det.

Kommentarer på andra bloggar är också en form av både deltagande och unmarketing. Håll koll på relevanta inlägg i bloggsfären och kom med betydelsefulla kommentarer både på din egen och andras blogg.

Skapa en blogroll (en lista av andra bloggar som du rekommenderar genom att erbjuda länkar till dem – ofta i en meny på ena sidan, som här till höger)

AGGREGATION, SYNDICATION och CURATION

Aggregation (klumpa ihop) networks eller brandstreams, lifestreams, activity feeds eller activity streams samlar ihop olika feeds som du väljer och kanaliserar till en enda plats. Nätverk som Tumblr och Social Thing fungerar på det sättet.

Grunderna och fördelarna med syndication (sprid ut) networks – som till exempel Ping.fm – fungerar ungefär som SMO (social media optimization). Till detta kan ett välkonstruerat och välfungerande syndication network förbättra både SMO och SEO (search engine optimization – sökmotoroptimering) och även öka intresset och fokuseringen hos dem som väljer att följa dina aktiviteter.

Syndication networks har många likheter med social dashboards (sociala informations-/instrumentpaneler), som exempelvis Tweetdeck och HootSuite, och har som grundidé att folk inte finner och följer objekt och människor, som intresserar dem, på samma sätt. Ditt jobb är att fungera som en bro mellan det intressanta innehållet som du skapar och dem som söker det – på de ställen där de aktivt söker efter meningsfullt innehåll.

Solis gör en ekvation: Aggregation (klumpa ihop) + Syndication (sprid ut) = Utökad närvaro för olika sociala objekt och ett förbättrat SMO och SEO.

Det gäller alltså att bygga ett ramverk som utvidgar sig från en källa till andra på förhand bestämda konton i olika nätverk vilka accepterar feeds (”erbjudande av uppdaterat innehåll”). Den sociala arkitekturen bör vara funktionell och rationell.

När man slår ihop aggregation och syndication nätverk måste man vara uppmärksam vart det sänder eller tar emot objekt, så att det inte blir en korsöverföring (cross the streams). Solis tar som exempel att vi publicerar ett blogginlägg och skickar det till Twitter, Tumblr och Facebook. Vi måste då övertyga oss om att vi i Tumblr inte har satt inställningarna så att det kommer feeds från både Twitter och vår blogg. På samma sätt måste vi vara säkra på att Facebookinställningarna är satta på att ta emot endast en av dessa feeds. Annars kommer blogginlägget på Twitter och Tumblr, där Tumblr publicerar det både som ett inlägg och ett tweet om inlägget och därefter kan vi i Facebook se inlägget, tweeten om inlägget och Tumblrinlägget om inlägget och Tumblrinlägget med tweeten om inlägget – hänger du med?! När det handlar om uppdelningen och vad ska vart, kan Conversation Prism fungera bra som hjälpreda.

Jag tycker att curationbegreppet – att visa det mest representativa och bästa delarna – har en viss samhörighet med allt det här. Bruket av curation är ett effektivt sätt att presentera och kommunicera ett väldefinierat varumärke. Vad som krävs är att identifiera och samla ihop ett meningsfullt och ämnesorienterat innehåll, som skapar en mer holistisk och kraftfull bild av ett märke eller en idé.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s