Plattformar och ”The Conversation Prism”

Det finns mängder av sociala nätverk eller plattformar. Solis kallar dem också för sociala verktyg och han organiserar dem i kategorier och instrument. Dessa verktyg förändras ständigt. Deras syfte är att hjälpa oss att skapa förbindelser på bättre och effektivare sätt.

Bloggar, till exempel WordPress och Blogger, sociala nätverk som Facebook och MySpace, microcommunities som Twitter och Identi.ca, mikrobloggar till exempel Tumblr, forum som Google Groups och Yahoo! Groups, olika Wikis, videonätverk som YouTube, Vimeo och Blip.tv, nätverk för foto och bild som till exempel Flickr och SmugMug, sociala bokmärken som Del.ici.ous och StumbleUpon, och så vidare, och så vidare…

För att se en komplett lista har Solis tillsammans med JESS3 skapat The Conversation Prism. Den visar vad som gäller var och hur och varför man engagerar sig. Syftet med prismen är att inspirera till ett handlande och utforskande som leder till ökat inflytande.

Social networks prism by Brian Solis and JESS3

När du deltar i de olika nätverken är nyckelbegrepp för en bestående framgång uppriktighet, ärlighet, insiktsfullhet och empati. Det viktiga är inte vad du eller din verksamhet / varumärke gör utan hur dina kunder kan lyckas i sina respektive branscher eller personliga liv. Frågan blir: Vad kan de nu som de inte kunde innan de pratade med dig? Det handlar om att bygga upp en gemenskap omkring dem. Man måste delta för att bygga broar. Folk pratar inte med varumärken, de samtalar med människor som är representanter för märken, företag och verksamheter.

 

Det här blogginlägget publicerade jag första gången 2011 i bloggen engageinsocialmedia.wordpress.com.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s