Regler för smartare engagemang

Brian Solis skriver idag om regler för smartare engagemang. De flesta företag har säkert en genuin önskan om engagemang, men det slutar ofta bara i något som liknar engagemang och som i slutändan inte ger mer än meningslösa plattityder, vilket i värsta fall leder till att kunderna blir uttröttade och hellre avstår från vidare utbyte.

Företag måste tänka på vilken upplevelse de vill skapa, vilka känslor de vill väcka, var de ska finna dem de vill engagera, liksom vilka resultat de söker. Det handlar om att överbrygga svårigheter och att täcka eventuella gap mellan företaget och kunderna. Det handlar om mer saker än att bara ”finnas” i sociala nätverk. Man måste ha svar, man måste vara insiktsfull och man måste vara flexibel i varje interaktion.

Värdet ligger inte i hur många likes, kommentarer, följare, retweets, eller liknande man får utan engagemanget mäts i den medföljande känslan, uppfattningen och de handlingar som följer.

Det handlar om att skapa innehåll som är så fängslande så att andra också blir engagerade, delar med sig av innehållet och går till handling. Solis kallar detta för sociala mediers A.R.T.; man skulle kunna säga ”konsten” att lyckas i sociala medier är beroende av de handlingar (actions), reaktioner (reactions) och transaktioner (transactions) som man kan forma och styra. De gäller då att forma och styra dem rätt.

Tumblr är ett nätverk som ibland hamnar i skymundan för Facebook och Twitter. Solis menar att Tumblr kräver något mer av företagen för att lyckas än bara ett publicerande av innehåll. På Tumblr är det nödvändigt med en sorts god tro-engagemang utanför den egna sidan (profilen) för att odla relationer och en gemenskap.

Ett smartare engagemang bygger på undersökningar och en förståelse för hur människor finner och delar information och även hur de influerar varandra. Företag bör också dela erfarenheter och insikter om utmaningar och svårigheter. I det fallet är inte Facebook och Twitter de bästa nätverken, utan oftare bloggar, YouTube och LinkedIn.

Sociala medier kräver ett helt nytt sätt att tänka. Det handlar inte längre om att sitta och ”hålla på sitt”.

Det är slut med ”business as usual”.

 

Det här blogginlägget publicerades första gången 2011 på bloggen digitalkommunikation.wordpress.com

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s