Sociala medier

Ikoner för olika sociala medier.
Sociala medier – ikoner

Sociala medier har förändrat processerna genom vilka konsumenter delar erfarenheter, kunskap och uppfattningar. De har breddat möjligheterna för tillgängliga kanaler där konsumenter kan söka information. De har förändrat hur företag närmar sig marknaden. De har förändrat hur företag utvecklar produkter. De har omformat processerna genom vilka företag skapar förbindelser och visar uppskattning för sina kunder. De har förändrat metoderna vad gäller influenser, inflytande och vilka personer som är viktiga i sammanhanget. De har banat väg för kundernas direkta engagemang i samtalen, vilket inte var möjligt tidigare.

Hemligheten bakom ett framgångsrikt sätt att navigera sig igenom det nya landskapet av marknadsföring och tjänster är att förstå att sociala medier handlar mer om antropologi, sociologi och etnografi och mindre om teknologi och de sociala verktyg som fångar och förbinder alla nuförtiden. Inom sociala medier är det intressen, åsikter och aktiviteter som oftare förbinder människor, än demografiska likheter som ålder, kön, yrke, geografisk placering, och så vidare.

Sociala medier handlar inte om envägskommunikation. Vi är inte längre sändare eller mottagare utan delar av en gemenskap där vi delar information. Därför är det viktigt i synnerhet för företagare att etablera en betydelsefull position och till exempel öka inflytande och skapa entusiasm, för att nå en mer meningsfull form av unmarketing och kommunikation.

Sociala medier är en viktig del i de olika strategier som reflekterar marknaden och de människor som definierar den. Därför är det viktigt att vara klar över hur man kan integrera sociala strategier i det mänskligt styrda maskineriet av lyssnande, lärande, engagemang och utveckling. Sociala medier är outtömliga källor och distributionskanaler för lärande och insikter. Sociala medier är ett medel, inte ett mål. Sociala medier innebär att vi, folket, har en röst och genom demokratiseringen av innehåll och idéer kan vi vara med och dela intressen, inspirera och skapa förändring.

Sociala medier är alla verktyg och tjänster som använder Internet för att underlätta konversationer. Vem är du i sociala medier?

Behaviorgraphics-poster by Brian Solis and JESS3

Med sociala medier följer ett stort ansvar. Vad säger profilen, aktiviteterna och sökresultaten om dig?

Så skriver Brian Solis i sin bok Engage! – The Complete Guide for Brands and Businesses to Build, Cultivate, and Measure Success in the New Web. Boken vänder sig främst till företag och alla dem som vill öka sitt inflytande och skapa varaktig uppmärksamhet på den sociala webben.

Den här bloggen handlar om Solis bok och vad som kan vara bra att tänka på och förstå när du vill öka sannolikheten för att din applikation eller ditt webbprojekt blir uppmärksammat på webben.

 

Det här blogginlägget publicerade jag första gången 2011 i bloggen engageinsocialmedia.wordpress.com.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s