Unmarketing

Solis använder begreppet unmarketing, en ny form av marknadsföring – en anpassad marknadsföring. Med unmarketing menas att skaparen av ett meningsfullt innehåll kan få förtroende, auktoritet och inflytande. Att konversationer kan utveckla relationer som blir ett socialt kapital och skapar trovärdighet.

Gå dit kunderna är, inte där de inte är. Ge dem något att läsa, något att dela. Ge dem anledning att vilja svara på det du skrivit.

Lyssna, observera, delta! Visa respekt, förståelse och empati. Var uppmärksam! Bygg broar! Bidra med värde och kvalitet till de communities som du vill delta i.

Genom att skapa och distribuera videor, blogginlägg, tweets, bilder, statusuppdateringar, etcetera (alla av hög kvalitet) får man ett flöde av sociala objekt med ett bra och intressant innehåll. Det blir en effektiv form av unmarketing där utbildning, underhållning och engagemang strålar samman. Genom att skapa innehåll i olika nätverk når du människor där de söker innehåll i den form de gillar bäst!

Relationer och inflytande är nya valutor och riktig social marknadsföring är inte marknadsföring överhuvudtaget, säger Solis. De nya sätten att kommunicera nödvändiggör personifiering av ett varumärke eller en verksamhet. Detta sker genom ett äkta och mänskligt förhållningssätt. Den sociala marknadsföringen blandar samman marknadsföring, service, sociologi, psykologi, kreativitet och ett hängivet utövande av en sorts öppen form av relationsadministrering (transparent relationship management).

Det handlar om bedömning och att fullfölja det man bygger med stort ansvar. Var därför tydlig och klar. Tag inget för givet och antag ingenting!

Vi blir bedömda av våra handlingar och ord. Ju mer uppmärksamhet du lägger på att lyssna, delta och bidra till konversationer relaterade till din marknad, desto mer kommer ditt anseende att mogna och öka. Uppmärksamhet slår högre än marknadsföring och kamratskap och samarbete är bättre än hierarki. Du är din bästa investering!

 

Det här blogginlägget publicerade jag första gången 2011 i bloggen engageinsocialmedia.wordpress.com.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s