Medborgarjournalistik via sociala medier

I en video från TED.com diskuterar Clay Shirky hur sociala medier kan skapa historia och att det i första hand är de civila medborgarna som står för bidraget.

Medialandskapet har drastiskt förändrats. Vem som helst som har ett meddelande kan i praktiken föra ut det, snabbt och få stor global spridning. Det handlar om en mediarevolution, menar Shirky. Medias historia har hittills visat på fyra revolutionerande perioder som Shirky delar upp enligt följande:

  • tryckpressen
  • telegraf och telefon
  • foto, ljudupptagningar och film
  • radio och TV

För alla dessa medier gäller sändare/mottagare förhållandet och Shirky diskuterar medier utifrån begreppsparet grupp och konversation. Antingen förs ett budskap ut till en grupp eller så är man via mediet inblandad i en konversation. Det finns inget både och förrän internet och sociala medier träder in på arenan. Internet inbegriper i sin grund ett stöd för att nå ut till grupper och föra konversationer samtidigt. Det är första gången i historien, enligt Shirky. Vad internet också innebär är att alla de tidigare medierna även kan inrymmas i det nya mediet; tidningar och böcker publiceras på webben, vi ringer via internet och mobila enheter, vi fotograferar, ser film, lyssnar på radio och ser på tv via internet. Och mönstren är i ständig förändring, menar han.

Shirky tar bland annat jordbävningskatastrofen i Sichuan, Kina 2008 som exempel på hur medborgare skapar historia genom sociala medier. På Twitter kom de första tecknen på att det var en jordbävning på gång. Här var man före till och med det amerikanska geologiska centret USGS som annars brukar märka jordbävningar först. BBC fick sina uppgifter från Twitter och på så sätt spreds nyheten omedelbart. Kinesiska myndigheter som brukar censurera och filtrera nyheter från omvärlden valde i det här läget att inte göra något. Medborgarnas handlande gjorde det mer eller mindre omöjligt. Men också det faktum att filtreringen brukar ske för information utifrån och in i Kina, inte tvärtom som den här gången.

~

Digitala medier är sociala, globala, rörliga (ubiquitous) i bemärkelsen här och överallt, och de är billiga. Publiken som tidigare var åskådare och mottagare är nu istället deltagare och producenter och producerar långt mer än de professionella. Det handlar inte längre om enskilda meddelanden som ska konsumeras. Den tidigare publiken ”talk back”. Men det allra viktigaste i detta, säger Shirky, är att ”konsumenterna” också kan tala direkt till varandra. Man talar med varandra utom räckhåll för företag, myndigheter och stater. Detta skapar helt nya förutsättningar och spelregler för alla inblandade.

För företag och myndigheter blir det mycket viktigt att inte försöka dölja något på det sätt man har kunnat göra tidigare. Det handlar istället om att vara helt öppen och försöka övertyga, inte kontrollera! Budskap som når ut kanske inte blir omtyckta eller uppskattade, men själva ärligheten och öppenheten är just det viktiga. Det får människor och deltagare att känna förtroende. Den förtroendeingivande aspekten är ytterst viktig för att lyckas och ta sig vidare.

~

När alla är producerande deltagare och inga begränsningar tycks finnas ställer Shirky slutligen frågan:

How can we use this media in the best way?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s